بررسی بعضا آیین‌های تزویج بین اقوام اهل ایران

يکشنبه 29 مرداد 1396
15:11
رستمی

خدمات عروسی

سنت وصلت دربین ایرانیان متشخص شمرده می شود و هرمورد از آداب و رسومی که برای با شکوه‌تر برگزار کردن آن اجرا مینمایند فلسفه ای داراست که اعتنا به آن فرهنگ وتمدن وصلت معمولی همراه با پایبندی به عقاید و مذهب را میان جوان ها بسط میدهد .

تاریخچه بعضی از رسوم در پای کوبی عروسی , به پیش از مورخ میرسد . این رسوم , در فرهنگ و تمدن بخش اعظمی از ملل عالم مشترک است . تبادل رینگ وصلت , تبادل مهریه و شیربها , کادو دادن گل , شام دادن در شب عروسی , موسیقی , شعرخوانی , دعا و قرائت کتاب ها مقدس مثل قرآن در تمدن ملل متفاوت به شکل‌های متعدد و با جزئیاتی متعدد موجود است . در عین درحال حاضر امروزه بعضا از زوج‌ها , مایلند مراسم عروسی خویش را در مکان‌های عجیبی مثل دستشویی همگانی , معدن , درون بلدوزر , در عرش و حتی‌در دور و بر برگزار نمایند .
البته بین ایرانیان سنت تزویج با شخصیت شمرده میگردد و هرکدام از آداب و رسومی که برای با شکوه خیس برگزار کردن آن اجرا می نمایند فلسفه ای موجود است که دقت به آن , فرهنگ وتمدن وصلت بی آلایش همراه با پایبندی به عقاید و مذهبها در بین جوان ها بسط می‌دهد .

نمایش و شناساندن آداب و رسوم ایرانیان در مشاجره وصلت میتواند به سهل سازی وصلت یاری دهد به این دلیل‌که در بخش اعظمی از اقوام مراسم عروسی با کمترین هزینه و در عین اکنون با شکوه ترین مراسم اجرا مي شود . براین اساس می توان اظهار‌کرد که ایرانیان از قدیم کلیه اقوام و خویشاوندان را در برگزاری مراسم عروسی کمپانی می دادند و هر قانونی که بلد بودند مثل رقص های سنتی , قرائت آواز و بازی های گوناگون را به امداد یکدیگر اجرا می کردند که‌این زمینه به با شکوه شدن یک مراسم تزویج یاری شایانی میکرد .
در شرایطی که سنت های وصلت به جوان ها این عصر شناسانده شود حتی تجملاتی که یقه آنان‌را گرفته کمرنگ خیس شود زیرا به صورت حتم آنان میگویند که برای مثال از دیرباز مهریه ایرانیان کم بوده و اکنون مهریه های بالا فرهنگی است که از غرب یاد گرفته ایم براین اساس خوب تر آن است که نظیر نیاکانمان کردار کنیم .

باغ و تالار عروسی

هزار و یک رنگ عروسی اقوام اهل ایران
بررسی بعضی از دین های تزویج بین اقوام اهل ایران , نشان از شرکت کردن اقوام متعدد در برگزاری مراسم وصلت , تنظیم جهیزیه , شام عروسی و برپایی پای کوبی ها دارااست تا انجا که میان بعضا از اقوام کشور‌ایران خانواده های عروس و داماد خیر یک یا این که دو روز بلکه هفت عدد آبادی شبانه روز مراسم جشن و پای کوبی را ادامه دهند .

برخلاف بعضی بخشها که میزان مهریه عروس را سکه به تعداد سال میلاد نوعروسان گزینش می نماید , این سطح از عروسی ترکمن مضاعف بی آلایش بوده است . شیربها هم در قبلی به طور مال , گوسفند , گاو , قوچ و شتر بود که به عروس داده میگردد و به اعتقاد و باور ترکمن ها , شیربها جنبه کادو دادن داراست .

در بین اقوام لر , معمولا ترسیم بر این است که زنان قوم دختری را برای پسر گزینش می نمایند و یک سری توشه به منزل دختر رفت وآمد می نمایند تا حرکات و خوی اورا در برخورد با میهمان و خانواده اش مورد چک قرار دهند بعداز آن نوبت به آمد و شد ریش سفیدان است .
این سطح از عروسی در واقع پا درمیانی اشخاص بزرگ طایفه و به نوعی تضمین دادن آنها به خواسته تایید داماد در امر خصوصیات شخصی و اجتماعی او به خانواده عروس است .
بعداز این که این ریش سفیدان حیث خانواده عروس را جلب کردند مقدمه فعالیت آماده شده و خانواده و قبیله داماد بعد از تعدادی روز به طور رسمی به خواستگاری عروس می روند . بعد از این سطح خانواده عروس هم شرطهای خویش را برای پذیرش این تزویج اعلام کرده و خانواده داماد بعداز یک سری روز رضایت خویش را به خانواده عروس اعلام می‌ نماید .

یک کدام از آداب ویژه مردمان لر که در آیین‌های عروسی مردمان این دیار مرسوم است رقص و پای کوبی به همراه بازیهای سنتی و محلی است . ساز و سماع , کمانچه و تنبک از آلات موسیقی است که در آئین عروسی لرها از آن استفاده می شود .

باغ و تالار عروسی


[ بازدید : 64 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تالار عروسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]