نگاهی به آداب و رسوم مراسم تزویج مردم شهرهای متعدد جمهوری اسلامی ایران

يکشنبه 21 آبان 1396
10:31
رستمی

در دوران معمولی زیستی یعنی روزگاری که پدربزرگ و مامان بزرگ های ما هنوز بعضی از خاطرات ان را زیر لب زمزمه می نمایند برگزاری مراسم عروسی آن نیز در 7 شبانه روز امری معمولی و همگانی بود , البته تکلف و مشقت بار گیری های بی مورد اکنون موجب شده که خانواده عروس و داماد برای برگزاری یک شب مراسم عروسی مبتلا چالشی طاقت فرسا و پرمشقت شوند .

اگر‌چه که تغییر و تحول بینش های غلط رایج شده در خصوص مراسم عروسی امری ایراد به لحاظ می‌رسد ولی احتمالا یاد آوری بعضی از آدابی که در دیرباز در مراسم عروسی انجام می‌شد و اکنون به بیماری آلزایمر سپرده شده بتواند زنده کننده جزء این آداب در جامعه باشد .

در روستای خم پیچ خوانسار مراسم پاتختی که به صورت معمول روز بعداز مراسم وصلت اجرا مي شود می توان به صورت غیروابسته با تیتر پاتختی داماد هم اجرا مي شود , بدین این‌شیوه که عصر روز عروسی سینی یا این که مجمعی از میوه و خوراکی بوسیله خانواده عروس برای داماد برده می گردد و همزمان خانواده داماد هدایای خویش را به داماد می دهند تا کمکی به زوج برنا در اولِ معاش شان باشد .

نیز چنین از آدابی که در مراسم عروسی در‌این قریه متداول است این است که در‌حالتی که که داماد و عروس خویشاوند نباشند مراسم عروسی به طور جدا در منزل های طرفین اجرا مي شود و در انتهای شب داماد به همراه بعضی از اقوام خویش به خانه بابا عروس رفته و خیمه بوسیله بابا عروس بر رمز عروس میگردد .

ولی مخارج پذیرایی در هر دو خانواده به عهده داماد است .

از سایر آدابی که در‌این آبادی رایج است تنظیم سیاهه هدایا داده شده از سوی بزرگان مجلس بعد از صرف شام از بین خانواده داماد است . همین سیاهه یا این که فهرست را روز پاتختی برای عروس و هدایای داده شده به او هم تهیه و تنظیم می نمایند .

یکی دیگر ار آدابی که در روستای خم پیچ متداول است مراسم جانشین اسم دارااست , در‌این مراسم یک‌سری شب پیش از مراسم حنابندان خانواده و تنی چند از اقوام داماد به دور نیز توده می‌شوند و مراسم جشن و پایکوبی و شور برگزار می نمایند .

در بعضی از خانواده های خوانساری هم همگانی است که مراسمی به اسم روزی دادن عروس اجرا مي شود .

پیش از مراسم عروسی کمی خوراکی به وسیله مامان عروس فراهم میشود و در انتهای شب خانواده داماد به خانه بابا عروس میروند و روزی عروس را از مامان او درخواست می نمایند .

آداب و رسوم فراوانی از دیر باز میان خانواده های خوانساری به خصوص در روستاهای این شهرستان در مراسم عروسی همگانی بوده است که با گذر روز ها بعضا منسوخ و به فراموش سپرده شده‌است که مسلما بزرگان و سالخوردگان زمانی پای سخن های آن ها می نشینیم می‌توانند تعداد بیشماری از این اداب را نام برده و راجع‌به آن حرف نمایند .

خدمات عروسی


[ بازدید : 99 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تالار عروسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]